V zadnjem času se tema umetne inteligence pogosto pojavlja tudi v izobraževalnem kontekstu predvsem zaradi jezikovnega modela, ChatGPT, ki je konec lanskega leta postal vsesplošno dostopen. ChatGPT je vrsta umetne inteligence, ki temelji na tehnologiji GPT (“Generative Pre-trained Transformer”), kar v prevodu pomeni “generativni vnaprej-izurjeni pretvornik”. Gre za vrsto umetne inteligence, ki se osredotoča na razumevanje in generiranje besedil v naravnem jeziku, kar pomeni, da lahko razume in uporablja človeški jezik.
Za razumevanje in generiranje besedila v naravnem jeziku ChatGPT uporablja več ključnih tehnologij in konceptov:
Z uporabo teh tehnologij in konceptov ChatGPT deluje kot napredno orodje za komunikacijo, pridobivanje informacij in reševanje različnih nalog, povezanih z jezikom.
ChatGPT je tako do neke mere “sposoben” analitične obdelave podatkov, nima pa nobene predispozicije za kritično mišljenje, refleksijo in “iskrenost” (laično povedano). V primerih, ko ChatGPT nima ustreznega znanja (dela s podatki, ki jih je prisobil do leta 2021), ustvari kompleksno mrežo napačnih informacij, ki pa v očeh povprečnega uporabnika zvenijo pravilno. Ravno o slednjem je treba dosledno in ažurno informirati, izobraževati in ozaveščati vse vključene v vzgojo in izobraževanje.
In kaj pravi ChatGPT o uporabi te tehnologije pri pouku?
ChatGPT
V Službi za digitalizacijo izobraževanja (SDI) Ministrstva za vzgojo in izobraževanje se zavedamo pomembnosti vpliva umetne inteligence na izobraževanje. Do leta 2026 bomo izvedli številne eksperimentalne in razvojne projekte z namenom krepitve digitalnih kompetenc učiteljev in, tako posledično, tudi učencev. Tako bomo na primer z namenom dviga digitalnih kompetenc izobraževalcev s projektom Digitrajni učitelj do leta 2026 do-usposobili več kot 20.000 učiteljev.
Sodelavci SDI smo aktivno vpeti tudi v različne evropske projekte s področja digitalizacije izobraževanja z namenom umeščanja in nadgradnje nacionalnih vsebin (smernic) z evropskimi. Trenutno poteka usposabljanje za več kot 260 slovenskih učiteljev v okviru projekta ‘Umetna inteligenca za in z učitelji’ (AI4T – “Artificial intelligence for and by teachers”, projekt programa Erasmus+, KA3). V eksperimentalnemu delu projekta se izvajajo in evalvirajo raznolike metode usposabljanja profesorjev iz 76 srednjih šol v Sloveniji, zasnovane za soočanje z izzivi umetne inteligence v izobraževanju.
Evropska komisija je za izobraževalce že pripravila etične smernice za uporabo umetne inteligence in podatkov pri učenju in poučevanju. Na ravni EU pa je bil EU ustanovljen Digital Education Hub, ki je namenjen pridobivanju informacij in izmenjavi mnenj o vplivih digitalizacije na izobraževanje. Vsak učitelj se lahko pridruži mednarodni skupnosti, ki deluje v spletnem okolju MS Teams.
V videu lahko ogledate, kako je dr. Sašo Dolenc učiteljem predstavil delovanje ChatGPT in smiselnost uporabe jezikovne umetne inteligence v šolskem okolju.
Nadaljuj z branjem...
- - -
Vir za forum: Slovensko izobraževalno omrežje (SIO), sio.si
Pustite komentar z odgovorom na to temo spodaj.
Za razumevanje in generiranje besedila v naravnem jeziku ChatGPT uporablja več ključnih tehnologij in konceptov:
- Strojno učenje: Omogoča računalnikom in programom, da se “učijo” iz podatkov brez neposrednega programiranja. ChatGPT se s strojnim učenjem uči jezikovnih pravil, vzorcev in struktur.
- Globoko učenje: Napredna oblika strojnega učenja, ki temelji na nevronskih mrežah in omogoča, da se ChatGPT nauči bolj kompleksnih in abstraktnih konceptov iz podatkov.
- Nevronske mreže: Računalniški model, zasnovan po zgledu človeških možganov, ki pomaga umetni inteligenci, da se na bolj naraven in intuitiven način uči različnih stvari.
- Transformatorji: Tipi nevronske mreže, ki so zelo dobri pri delu z zaporedji in vzorci v podatkih (npr. besedilu). Zaradi transformatorjev ChatGPT bolje razume in ustvarja besedila v jeziku, ki ga uporabljamo vsak dan.
- Matematika: Je ključna za delovanje ChatGPT, saj igra pomembno vlogo v različnih vidikih strojnega učenja in umetne inteligence.
- Velika količina podatkov: Med procesom učenja GPT pregleda ogromno količino besedil iz različnih virov (kot so članki, knjige, spletne strani itd.) ter se nauči različnih pravil, vzorcev in značilnosti jezika.
Z uporabo teh tehnologij in konceptov ChatGPT deluje kot napredno orodje za komunikacijo, pridobivanje informacij in reševanje različnih nalog, povezanih z jezikom.
ChatGPT je tako do neke mere “sposoben” analitične obdelave podatkov, nima pa nobene predispozicije za kritično mišljenje, refleksijo in “iskrenost” (laično povedano). V primerih, ko ChatGPT nima ustreznega znanja (dela s podatki, ki jih je prisobil do leta 2021), ustvari kompleksno mrežo napačnih informacij, ki pa v očeh povprečnega uporabnika zvenijo pravilno. Ravno o slednjem je treba dosledno in ažurno informirati, izobraževati in ozaveščati vse vključene v vzgojo in izobraževanje.
In kaj pravi ChatGPT o uporabi te tehnologije pri pouku?
ChatGPT
V Službi za digitalizacijo izobraževanja (SDI) Ministrstva za vzgojo in izobraževanje se zavedamo pomembnosti vpliva umetne inteligence na izobraževanje. Do leta 2026 bomo izvedli številne eksperimentalne in razvojne projekte z namenom krepitve digitalnih kompetenc učiteljev in, tako posledično, tudi učencev. Tako bomo na primer z namenom dviga digitalnih kompetenc izobraževalcev s projektom Digitrajni učitelj do leta 2026 do-usposobili več kot 20.000 učiteljev.
Sodelavci SDI smo aktivno vpeti tudi v različne evropske projekte s področja digitalizacije izobraževanja z namenom umeščanja in nadgradnje nacionalnih vsebin (smernic) z evropskimi. Trenutno poteka usposabljanje za več kot 260 slovenskih učiteljev v okviru projekta ‘Umetna inteligenca za in z učitelji’ (AI4T – “Artificial intelligence for and by teachers”, projekt programa Erasmus+, KA3). V eksperimentalnemu delu projekta se izvajajo in evalvirajo raznolike metode usposabljanja profesorjev iz 76 srednjih šol v Sloveniji, zasnovane za soočanje z izzivi umetne inteligence v izobraževanju.
Evropska komisija je za izobraževalce že pripravila etične smernice za uporabo umetne inteligence in podatkov pri učenju in poučevanju. Na ravni EU pa je bil EU ustanovljen Digital Education Hub, ki je namenjen pridobivanju informacij in izmenjavi mnenj o vplivih digitalizacije na izobraževanje. Vsak učitelj se lahko pridruži mednarodni skupnosti, ki deluje v spletnem okolju MS Teams.
V videu lahko ogledate, kako je dr. Sašo Dolenc učiteljem predstavil delovanje ChatGPT in smiselnost uporabe jezikovne umetne inteligence v šolskem okolju.
Nadaljuj z branjem...
- - -
Vir za forum: Slovensko izobraževalno omrežje (SIO), sio.si
Pustite komentar z odgovorom na to temo spodaj.