Eurydice Slovenija Slovenija: Finska – primerjava sistemov izobraževanja v številkah

Trenutno berete:
Eurydice Slovenija Slovenija: Finska – primerjava sistemov izobraževanja v številkah

Ker se Finska tako pogosto pojavlja kot »najboljši izobraževalni sistem na svetu«, »vzor, po katerem se je treba zgledovati« smo pripravili kratko primerjavo, v kateri smo pomočjo številk smo primerjali sistema vzgoje izobraževanja v Sloveniji in na Finske.
Kaj na govorijo številke?

1. Mladi v Sloveniji dosegajo višje ravni izobraževanja kot na Finskem. Večji delež jih doseže terciarno raven izobrazbe, manj jih ostane brez srednješolske izobrazbe.

Tabela: Dosežena raven izobrazbe pri mladih

SlovenijaFinska
Delež mladih s terciarno izobrazbo v letu 2017 (starih od 25 – 34 let)45 %41 %
Delež mladih, ki niso dosegli srednješolske izobrazbe v letu 2017 (stari od 25 – 34 let)6 %10 %


(EAG 2018, A1.2)


Ž 56 %

M 33 %


Ž 50 %

M 33 %


(EAG 2018, A1.2)

2. Finska namenja več sredstev za izobraževanje kot Slovenija, tako v deležu BDP kot v razrezu javnih sredstev. Višji je tudi strošek na učenca.

Tabela: Izdatki za izobraževanje

SlovenijaFinska
Delež BDP za izobraževalne institucije v letu 2015 od primarne do vključno terciarne ravni (EAG 2018 C2.1)4,3 %5,7 %
Delež izdatkov za izobraževanje v vseh javnih izdatkih za leto 2015 (EAG 2018, C4.1)8,5 %10,5 %
Izdatki za izobraževalne institucije na učenca v letu 2015 (za primarno in sekundarno izobraževanje)840610025


V paritetah kupne moči v USD

(EAG 2018, C1.2)

3. Obvezno izobraževanje traja enako dolgo, a se na Finskem začne leto pozneje.

4. Učenci v obveznem izobraževanju imajo primerljivo število šolskih dni na leto, primerljivo število obveznih ur (oba sistem sta v mednarodnem merilu med tistimi z manj obveznimi urami). Velika razlika je pri neobveznih urah – v Sloveniji jih je v povprečju učencem ponujenih veliko več.

Tabela: Trajanje obveznega izobraževanja in število obveznih in neobveznih ur

SlovenijaFinska
Starost ob vstopu v obvezno izobraževanje6 let7 let
Trajanje obveznega izobraževanja9 let9 let
Število obveznih ur v obveznem izobraževanju za leto 20184091 (ISCED1)3905 (ISCED 1)
Povprečno letno število neobveznih ur v obveznem izobraževanju za leto 2018
Povprečno število šolskih dni na leto v obveznem izobraževanju 188


(EAG 2018, D1.1)


2298 (ISCED 2)

Skupaj 6389


2423 (ISCED 2)

Skupaj 6328


ISCED 1

ISCED 2

(EAG 2018, D1.1)


140

179


33

87


(EAG 2018, D1.2)


190

(185 v zadnjem triletju OŠ)

5. V povprečju so oddelki so v Sloveniji in na Finskem enako veliki, vendar je v Sloveniji v zadnjem triletju osnovne šole zaposlenih bistveno več učiteljev na učenca.

Tabela: Številčnost oddelkov in razmerje učenec učitelj

SlovenijaFinska
Povprečna velikost oddelka v javni šoli v letu 2016
Število otrok na učitelja (v letu 2016)


ISCED 1 in 2

(D2.1)


20


20


ISCED 1

ISCED 2

ISCED 3

(D2.2)



14

6

14


13

9

17

6. Na Finskem nimajo obveznih nacionalnih preverjanj znanj, ki zajamejo celotno populacijo, kakovost sistema spremljajo prek vzorčne raziskave. Šole ali lokalne skupnosti se lahko raziskavi pridružijo na lastne stroške, trend prostovoljnih priključitev narašča, ker tako šole dobijo eksterno povratno informacijo.

7. Oba sistema imata na koncu srednje šole maturo.

Tabela: Zunanja preverjanja znanja

SlovenijaFinska
Zunanja preverjanja znanja3 razred (neobvezno)Ni obveznih nacionalnih preverjanj znanja, ki bi dosegla celo populacijo učencev v OŠ. Nacionalna preverjanja znanja so vzorčna, šole oz. lokalne skupnosti pa se lahko pri vsakokratnem preverjanju priključijo po lastni presoji in na lastne stroške.
Kvalifikacijski izpitMatura na koncu srednje šoleMatura na koncu srednje šole


6 razred

9 razred

8. Na Finskem je manj petnajstletnikov, ki po podatkih raziskave PISA ne dosegajo osnovnih ravni pismenosti pri naravoslovju, matematiki in branju. Vendar je pri Fincih v zadnjih treh letih zazna trend upadanja dosežkov na vseh merjenih področjih.

9. Pri mednarodni raziskavi TIMSS s področja naravoslovja in matematike so finski četrtošolci bolje uvrščeni od slovenskih. Finski osmošolci pri raziskavi niso sodelovali.

Tabela: Dosežki na mednarodnih raziskavah znanja in trendi

Dosežki na mednarodnih raziskavah znanja in trendi

SlovenijaFinska
Delež petnajstletnikov, ki ne dosegajo osnovne ravni pismenosti pri
Povprečni dosežek pri raziskavi PISA
Rang mednarodna raziskava TIMSS 2015


OECD

Naravoslovju 21,2 %

Matematiki 22,9 %

Branju 20 %

(PISA 2015)


15 %

16,1 %

15,1 %


11,5 %

13,6 %

11,1 %


in sprememba v povprečnem dosežku v treh letih

povprečje OECD sprememba

naravoslovje 493 -1

branje 493 -1

matematika 490 -1

(PISA 2015)


Povprečje Sprememba

513 -2

505 +11

510 +2


Povprečje Sprememba

531 -11

526 -5

511 -10



Naravoslovje (4. razred)

Matematika (4. razred)

Naravoslovje (8. razred)

Matematika (8. razred)

11 (od 2011 do 2015 dvig povprečnega dosežka)

25 (od 2011 do 2015 dvig povprečnega dosežka)

5 (od 2011 do 2015 dvig povprečnega dosežka)

12 (od 2011 do 2015 dvig povprečnega dosežka)
7 (od 2011 do 2015 padec povprečnega dosežka)

17 (od 2011 do 2015 padec povprečnega dosežka)

Finski osmošolci niso sodelovali v raziskavi

10. Ni res, da finski otroci nimajo domačih nalog. Starši četrtošolcev na Finskem v raziskavi TIMSS poročajo, da 59,4 % njihovih otrok dela domačo nalogo vsak dan v tednu. To je manj kot pri slovenskih otrocih, kjer o vsakodnevni nalogi poroča 70 % staršev.

Tabela: Domače naloge

SlovenijaFinska
Pogostost domačih nalog
Pogostost domačih nalog pri matematiki Finski osmošolci niso sodelovali v raziskavi


ČETRTOŠOLCI

Vsak dan

Trikrat do štirikrat na teden

Enkrat ali dvakrat na teden

Manj kot enkrat na teden ali brez naloge

(odgovori staršev, raziskava TIMSS 2015)


70,9 %

26 %

2,3 %

0,9 %



59,4 %

37,1 %

3 %

0,5 %


OSMOŠOLCI

(odgovori učencev, TIMSS 2015)

Vsak dan

Trikrat do štirikrat na teden

Enkrat ali dvakrat na teden

Manj kot enkrat na teden ali brez naloge



70,5 %

23,2%

4,1%

2,1 %

11. Finski otroci so raje v šoli kot slovenski, a oboji so pod mednarodnim povprečjem. S trditvijo »zelo rad sem v šoli« se strinja 43,8 % finskih in 34,8 % slovenskih četrtošolcev. Oba deleža sta pod mednarodnim povprečjem. Glede na podatke TIMSS so v šoli najraje otroci v Indoneziji, Iranu, Turčiji, Bahrainu, Združenih arabskih emiratih, Bolgariji in Gruziji.

Tabela: Kako radi so otroci v šoli?

SlovenijaFinska
Delež četrtošolcev v odstotkih, ki se strinjajo z izjavo: »Zelo rad sem v šoli.«
Delež osmošolcev v odstotkih, ki se strinjajo z izjavo: »Zelo rad sem v šoli.« (TIMSS 2015) Finski osmošolci niso sodelovali v raziskavi


(TIMSS 2015)

Medn. povprečje

Zelo se strinjam 53,3

Malo se strinjam 33

Malo se ne strinjam 7

Sploh se ne strinjam 6,1



34,8

43

11,5

10,6


43,8

43,1

9,4

3,7


Medn. Povprečje

Zelo se strinjam 38,3

Malo se strinjam 43,3

Malo se ne strinjam 12,1

Sploh se ne strinjam 6,3



6,1

46,2

30,0

17,7

12. Učitelji na Finskem imajo primerljivo neposredno učno obveznost z učitelji v Sloveniji. Opredeljeno imajo tudi obvezno prisotnost na šoli izven pouka.

Tabela: Delovna obveznost učiteljev

SlovenijaFinska
Letna neposredna učna obveznost učitelja v urah za leto 2017
Letno – Obvezna prisotnost učitelja v šoli v urah za 2017»Stebri« delovnega časa se bodo v mednarodnem poročanju poznali prihodnje leto.787


ISCED1

ISCED 2

ISCED 3 splošno (gimnazije)

ISCED 3 (poklicno, učitelji splošnih predmetov)

(EAG 2018, D4.1)


627

627

570

570


673

589

547

688


ISCED1

ISCED 2

ISCED 3 splošno (gimnazije)

ISCED 3 (poklicno, učitelji splošnih predmetov)

(EAG 2018, D4.1, 2/2)



703

642

769

13. Finski učitelji imajo višje dejansko izplačane plače kot slovenski učitelji. V primerjavi razmerja plač učiteljev z drugimi terciarno izobraženimi delavci, se izkaže, da se plače slovenskih učiteljev približajo razmerju finskih kolegov do drugih terciarno izobraženih v državi.

Tabela: Plače učiteljev

SlovenijaFinska
Cena letne plače učitelja na učenca (v paritetah kupne moči v USD) za leto 2016
Povprečna dejansko izplačana letna plača učitelja (v USD v paritetah kupne moči) za leto 2016
Povprečna dejansko izplačana letna plača učitelja v razmerju do plač terciarno izobraženih delavcev


ISCED 1

ISCED 2

(EAG 2018, C7.1)


2 775

6 487


3 080

4 927


ISCED 1

ISCED 2

ISCED 3

(EAG 2018, D3.4)


36 120

36 864

38 950


45 244

49 860

56 220


za leto 2016

ISCED 1

ISCED 2

ISCED 3

(EAG 2018, D3.2a)



0,87

0,89

0,94



0,89

0,99

1,11


Številke je brskala Tanja Taštanoska.

Nadaljuj z branjem...
- - -
Vir za forum: Eurydice Slovenija, eurydice.si
 

Za odgovor se prijavite ali registrirajte.

Če želite odgovoriti na temo, morate biti član foruma.

Ustvari račun

Ustvarite račun v naši skupnosti. Brezplačno!

Prijava

Že imate račun? Prijavite se tukaj.

Podobne teme

  • Članek
Ministrstvo za digitalno preobrazbo je Vladi podalo informacijo o nameravanem podpisu Evropske...
Odgovori
0
Ogledi
155
  • Članek
V Pogajalski skupini reprezentativnih sindikatov javnega sektorja (v nadaljevanju: PSRSJS), v...
Odgovori
0
Ogledi
251
  • Članek
Vabljeni, da podate svoje mnenje v petminutni anketi na povezavi Izkušnja s SIO in Eurydice -...
Odgovori
0
Ogledi
185
  • Članek
Podajte svoje mnenje v petminutni anketi na povezavi Izkušnja s SIO in Eurydice - 1KA | Spletne...
Odgovori
0
Ogledi
264
  • Članek
Slovenija je 6. novembra 2023 na vesoljskem vrhu v Sevilji uradno zaprosila za polnopravno...
Odgovori
0
Ogledi
127
  • Članek
Vabljeni na mednarodno spletno tržnico eTwinning (eTwinning Partner Finding Fair), ki je...
Odgovori
0
Ogledi
178
  • Članek
Vabimo vas na mednarodno spletno tržnico eTwinning (eTwinning Partner Finding Fair), ki je...
Odgovori
0
Ogledi
271

Oglasi nam pomagajo pri vzdrževanju strani. Odstranite oglase z nadgradnjo računa tukaj.

Pregled po e-pošti: Naročite se!

Zadnji prispevki

Nazaj
Na vrhu