Umetna inteligenca predstavlja eno izmed tehnoloških inovacij, ki vedno bolj prodira tudi v svet izobraževanja. Prepričani smo, da ste že slišali primere o tem, kako učenci, dijaki in študenti uspešno uporabljajo ChatGPT za pisanje esejev in izdelavo domačih nalog. Vendar, ali lahko ta napredna tehnologija koristi tudi učiteljem?
V procesu preizkušanja delovanja ChatGPT s perspektive učitelja smo izvedli nekaj poizvedb, ki so podale zanimive rezultate. ChatGPT učiteljem olajša vsakodnevna opravila, kar vključuje vse od priprave na pouk, preverjanja in ocenjevanja znanja, priprave domačih nalog do primerov pisne komunikacije s starši. V nadaljevanju si lahko ogledate prve korake pri uporabi ChatGPT z dodanimi praktičnimi primeri, ki prikazujejo, kako je lahko ChatGPT koristen za učitelje.
Pred prvo prijavo se je potrebno v ChatGPT registrirati (“sign up”), v nadaljevanju pa se vanj le prijavimo (“log in”) s prijavnimi podatki (elektronska pošta in geslo), ki smo jih posredovali ob vpisu. Postopek vpisa si lahko ogledate na posnetku. Na posnetku je prikazan vpis v brezplačno različico, obstaja pa tudi plačljiva različica ChatGPT 4.
Vpis v ChatGPT
V sodobnem izobraževalnem okolju je pomembno iskanje inovativnih pristopov, ki lahko izboljšajo učni proces. Priprava tovrstnih učnih ur pa pogosto vzame več časa, kot je predvideno, da ga učitelj porabi zanjo. ChatGPT nam zato lahko pomaga na eni strani prihraniti čas in na drugi strani izboljšati načrtovanje pouka. Z vnosom vprašanj o ključnih temah z dodanimi učnimi cilji in učnimi metodami, ki jih želimo pri pouku uporabiti, nam ChatGPT generira raznolike predloge, ideje in načrte za izvedbo učne ure, s čimer lahko učitelji bistveno skrajšamo čas priprave. Poleg tega ChatGPT omogoča generiranje vprašanj in nalog, prilagojenih različnim nivojem razumevanja in s tem boljše prilagajanje pouka potrebam posameznega učenca.
V ChatGPT smo vnesli zahtevo o pripravi učne ure pri predmetu Družba v 5. razredu.
Glede na odgovor, ki smo ga prejeli, smo želeli pridobiti še malce globlji vpogled v zaporedje aktivnosti učne priprave, ki jih je zgeneriral. Zato najdete v galeriji primere vprašanj in pridobljene odgovore.
Do odgovorov, ki jih ustvari Chat GPT, je potrebno biti kritičen. Informacije oz. podatke, ki jih pridobimo v odgovoru je smiselno preveriti oz. jih ovrednotiti glede na to, v kolikšni meri so nasploh pravilni oz. tudi skladni z didaktičnimi zakonitostmi predmeta, o katerem ChatGPT sprašujemo. Kot smo videli pri primeru potrebnega spremstva učitelja z 18 učenci, so lahko pridobljeni odgovori zelo splošni, sicer nakazujejo odgovor v pravo smer, vendar ne navajajo eksplicitno, da je potrebno pri razredu učencev, ki je večji od 15 učencev, zagotoviti dodatnega spremljevalca, kot izhaja iz Pravilnika o normativih in standardih za izvajanje programa osnovne šole. Pri primeru navedbe ciljev pa smo videli, da rešitev, ki jo poda ChatGPT, ni v vseh primerih najbolj ustreza z vidika didaktike družbe, kot navajamo v nadaljevanju.
S povratnimi informacijami, ki jih uporabniki podamo, ko ovrednotimo prejeti odgovor (pojavi se simbol za podajanje povratne informacije ob odgovoru v obliki palca, obrnjenega navzgor, in palca, obrnjenega navzdol), pomagamo umetni inteligenci tj. v tem primeru ChatuGPT, da se “nauči”, kateri odgovori so ustreznejši in kateri malce manj, s čimer lahko postaja uporabljeno orodje vedno boljše. S kritičnim odnosom do pridobljenih odgovorov je lahko paleta naših idej za izvedbo ure izjemno pestra in bogata. V tej obliki je tako ChatGPT lahko izjemno uporaben.
Podajamo še nekaj drugih možnih načinov poizvedb, ki jih lahko vpišemo v ChatGPT z namenom iskanja idej pri t. i. viharjenju možganov (ang. brainstorming) učitelja, ko se pripravlja na učno uro in pridobiva nove zamisli v zvezi z izvedbo le-te.
Pri vnosu podatkov v ChatGPT je potrebno dodatno paziti, da vpisujemo le tiste podatke, ki ne razkrivajo identitete posameznika, ne predstavljajo osebnega podatka posameznika oz. da vprašanja formuliramo tako, da pri vsebini navajamo splošna, javno dostopna dejstva, brez kakršnih koli občutljivih podatkov. Konec marca je Italija ravno zaradi pomislekov v povezavi z OpenAI in upravljanjem osebnih podatkov prepovedala uporabo ChatGPT in onemogočila dostop uporabnikom. Konec aprila je bila prepoved umaknjena. Podjetje OpenAI je namreč ponudilo orodje za preverjanje starosti uporabnikov v Italiji ob prijavi in objavilo članek v centru za pomoč, ki opisuje, kako OpenAI zbira podatke in kako se lahko uporabniki odpovejo zbiranju podatkov.
Podajamo še nekaj nasvetov, kako pridobiti z uporabo ChatGPT čimboljše rezultate.:
Nadaljuj z branjem...
- - -
Vir za forum: Slovensko izobraževalno omrežje (SIO), sio.si
Pustite komentar z odgovorom na to temo spodaj.
V procesu preizkušanja delovanja ChatGPT s perspektive učitelja smo izvedli nekaj poizvedb, ki so podale zanimive rezultate. ChatGPT učiteljem olajša vsakodnevna opravila, kar vključuje vse od priprave na pouk, preverjanja in ocenjevanja znanja, priprave domačih nalog do primerov pisne komunikacije s starši. V nadaljevanju si lahko ogledate prve korake pri uporabi ChatGPT z dodanimi praktičnimi primeri, ki prikazujejo, kako je lahko ChatGPT koristen za učitelje.
Kako se vpišemo v ChatGPT?
Pred prvo prijavo se je potrebno v ChatGPT registrirati (“sign up”), v nadaljevanju pa se vanj le prijavimo (“log in”) s prijavnimi podatki (elektronska pošta in geslo), ki smo jih posredovali ob vpisu. Postopek vpisa si lahko ogledate na posnetku. Na posnetku je prikazan vpis v brezplačno različico, obstaja pa tudi plačljiva različica ChatGPT 4.
Vpis v ChatGPT
Kako nam lahko ChatGPT pomaga pri pripravi na učno uro?
V sodobnem izobraževalnem okolju je pomembno iskanje inovativnih pristopov, ki lahko izboljšajo učni proces. Priprava tovrstnih učnih ur pa pogosto vzame več časa, kot je predvideno, da ga učitelj porabi zanjo. ChatGPT nam zato lahko pomaga na eni strani prihraniti čas in na drugi strani izboljšati načrtovanje pouka. Z vnosom vprašanj o ključnih temah z dodanimi učnimi cilji in učnimi metodami, ki jih želimo pri pouku uporabiti, nam ChatGPT generira raznolike predloge, ideje in načrte za izvedbo učne ure, s čimer lahko učitelji bistveno skrajšamo čas priprave. Poleg tega ChatGPT omogoča generiranje vprašanj in nalog, prilagojenih različnim nivojem razumevanja in s tem boljše prilagajanje pouka potrebam posameznega učenca.
V ChatGPT smo vnesli zahtevo o pripravi učne ure pri predmetu Družba v 5. razredu.
Glede na odgovor, ki smo ga prejeli, smo želeli pridobiti še malce globlji vpogled v zaporedje aktivnosti učne priprave, ki jih je zgeneriral. Zato najdete v galeriji primere vprašanj in pridobljene odgovore.
- http://novice.sio.si/wp-content/uploads/sites/15/2023/05/01_priprava.png
Učna priprava - http://novice.sio.si/wp-content/uploads/sites/15/2023/05/02_operativni-cilji.png
Naštej tri vrste operativnih ciljev za ta globalni cilj, ki so: izobraževalni, vzgojni in psihomotorični. - http://novice.sio.si/wp-content/uploads/sites/15/2023/05/03_metode.png
Katere učne oblike in metode so predvidene pri načrtovani uri? - http://novice.sio.si/wp-content/uploads/sites/15/2023/05/04_uvodna-motivacija.png
Navedi 5 načinov uvodne motivacije za izvedbo učne ure. - http://novice.sio.si/wp-content/uploads/sites/15/2023/05/05_delovni-list-1.png
Pripravi delovni list za učence, da ponovijo, kar so se naučili pri današnji uri. - http://novice.sio.si/wp-content/uploads/sites/15/2023/05/06_delovni-list-2.png
Vprašanja naj bodo povezana z Bloomovo taksonomijo. Vsebuje naj dve vprašanji iz nivoja poznavanja, dve iz razumevanja, enega iz analize ter enega iz vrednotenja. - http://novice.sio.si/wp-content/uploads/sites/15/2023/05/07_spremstvo.png
Ali lahko grem sam z 18 učenci brez spremstva na to lokacijo?
Do odgovorov, ki jih ustvari Chat GPT, je potrebno biti kritičen. Informacije oz. podatke, ki jih pridobimo v odgovoru je smiselno preveriti oz. jih ovrednotiti glede na to, v kolikšni meri so nasploh pravilni oz. tudi skladni z didaktičnimi zakonitostmi predmeta, o katerem ChatGPT sprašujemo. Kot smo videli pri primeru potrebnega spremstva učitelja z 18 učenci, so lahko pridobljeni odgovori zelo splošni, sicer nakazujejo odgovor v pravo smer, vendar ne navajajo eksplicitno, da je potrebno pri razredu učencev, ki je večji od 15 učencev, zagotoviti dodatnega spremljevalca, kot izhaja iz Pravilnika o normativih in standardih za izvajanje programa osnovne šole. Pri primeru navedbe ciljev pa smo videli, da rešitev, ki jo poda ChatGPT, ni v vseh primerih najbolj ustreza z vidika didaktike družbe, kot navajamo v nadaljevanju.
- Za izobraževalne cilje je značilno, da so vsebina, procesi in ravnanje opisani v konkretni in enopomenski določeni obliki ter da so procesi in rezultati pouka preverljivi. Prva dva cilja, ki ju je ustvaril ChatGPT tako nista ustrezno zapisana, tretji pa je le delno.
- Z vzgojnimi cilji dosegamo razvoj stališč, vrednost in čustev in zato bi kot najprimernejšega med ponujenimi odgovori ChatGPT izpostavili le 1. cilj.
- Psihomotorični cilji bi naj vsebovali le razvoj določenih spretnosti in veščin, ki niso v preseku z izobraževalnimi (takšen je 2. psihomotorični cilj). Prav tako bi bilo bolj smiselno 3. zapisani cilj zapisati k drugemu globalnemu cilju (npr. Učenci znajo skicirati preproste skice, zemljevide).
S povratnimi informacijami, ki jih uporabniki podamo, ko ovrednotimo prejeti odgovor (pojavi se simbol za podajanje povratne informacije ob odgovoru v obliki palca, obrnjenega navzgor, in palca, obrnjenega navzdol), pomagamo umetni inteligenci tj. v tem primeru ChatuGPT, da se “nauči”, kateri odgovori so ustreznejši in kateri malce manj, s čimer lahko postaja uporabljeno orodje vedno boljše. S kritičnim odnosom do pridobljenih odgovorov je lahko paleta naših idej za izvedbo ure izjemno pestra in bogata. V tej obliki je tako ChatGPT lahko izjemno uporaben.
Podajamo še nekaj drugih možnih načinov poizvedb, ki jih lahko vpišemo v ChatGPT z namenom iskanja idej pri t. i. viharjenju možganov (ang. brainstorming) učitelja, ko se pripravlja na učno uro in pridobiva nove zamisli v zvezi z izvedbo le-te.
- Da ustvarimo opise zgodovinskih dogodkov in biografij, lahko zapišemo: “Povzemi življenje Ane Frank v največ 50 besedah.”
- Da ustvarimo razlage, ki so usklajene z razvojno stopnjo otroka, lahko zapišemo: “Razloži lunin mrk tako, da ga bo razumel četrtošolec.”
- Da ustvarimo didaktično igro, lahko zapišemo: “Izmisli si pravila za didaktično igro za pouk matematike z uporabo igralne kocke na temo verjetnosti.”
- Da diferenciramo pouk, lahko zapišemo: “Popravi to učno pripravo na način, da upoštevaš prilagoditve, ki jih potrebuje slabovidni učenec.”
- Da ustvarimo preglednico z željenimi informacijami, lahko zapišemo: “Ustvari preglednico prilagoditev živali glede na njihov življenjski prostor.”
Pri vnosu podatkov v ChatGPT je potrebno dodatno paziti, da vpisujemo le tiste podatke, ki ne razkrivajo identitete posameznika, ne predstavljajo osebnega podatka posameznika oz. da vprašanja formuliramo tako, da pri vsebini navajamo splošna, javno dostopna dejstva, brez kakršnih koli občutljivih podatkov. Konec marca je Italija ravno zaradi pomislekov v povezavi z OpenAI in upravljanjem osebnih podatkov prepovedala uporabo ChatGPT in onemogočila dostop uporabnikom. Konec aprila je bila prepoved umaknjena. Podjetje OpenAI je namreč ponudilo orodje za preverjanje starosti uporabnikov v Italiji ob prijavi in objavilo članek v centru za pomoč, ki opisuje, kako OpenAI zbira podatke in kako se lahko uporabniki odpovejo zbiranju podatkov.
Podajamo še nekaj nasvetov, kako pridobiti z uporabo ChatGPT čimboljše rezultate.:
- Poskusite biti jasni in natančni pri oblikovanju vprašanj ali zahtev.
- Pri dolgih ali kompleksnih nalogah razdelite zahtevo na manjše, bolj obvladljive dele.
- Uporabite ključne besede ali fraze, ki jasno označujejo temo ali vrsto zahteve.
- Ne bojte se postavljati več vprašanj ali zahtevati dodatnih pojasnil, če je to potrebno.
Nadaljuj z branjem...
- - -
Vir za forum: Slovensko izobraževalno omrežje (SIO), sio.si
Pustite komentar z odgovorom na to temo spodaj.